AKADEMISK HJØRNE :hands on AI. Jeg tilbyder hermed det umulge, et fagligt foredrag. Det kan ikke lade sig gøre med sådan et, for ingen har tid til at komme. Omvendt er det synd at vi intet har af den slags, så jeg gør det bare alligevel. Det er naturligvis ganske frivilligt om man vil deltage. Jeg har valgt uge 11 torsdag 15/3 kl 15:30. Lokale 402. Varighed ca 45 minutter. Tror jeg. Alt efter dialog. (Foredraget kan evt gentages, hvis nogen har lyst en anden dag.) Hvis du har tænkt dig at komme, er du velkommen til at fortælle mig det. Men fortælle mig ikke, hvis du ikke kan, og please: slet ikke om hvorfor. Jeg har set nok af den slags tråde på lectio for nylig. EMNET ER GENKENDELSE AF KVADRATER I BILLEDDATA. Casen er detection af QR-koder. Foredraget vil dels indeholde spændende viden om algoritmitmer og billedbehandling, og dels konkrete eksempler på hvordan delelementer kan indrages i matematikundervisningen på STX. PROGRAM EN KORT INTRO TIL "GENKENDELSES-PARADIGMET". Segmentering og hvordan objektkonturer (chaincodes) kan hekses frem. Dvs en liste over koordinater til punkter på konturen. Jeg har et simpelt program, der via træk og slip af billeder, kan gøre det i browseren og udskrive chaincodes direkte i vinduet. Disse kan så via copy paste flyttes til fx excel. Du/eleverne kan også bruge det på egne billeder taget til formålet. HVORDAN FINDER MAN HJØRNERNE I EN QR-KODE? Det kan afgøres alene ud fra en topologisk regel. Du får at vide hvordan, hvis du ikke har gættet det allerede. HVORDAN FINDER MAN HJØRNERNE I ET REKTANGEL? Jeg viser en simpel algoritme baseret på Pythagoras. Elever helt ned i 1.g kan anvende den i excel på kontourkoordinaterne. HVORDAN FINDER MAN UD AF OM 4 PUNKTER UDSPÆNDER ET PARALLELOGRAM? Det kan du og eleverne nok selv svare på, men jeg viser en simpel algoritme baseret på pythagoras. Elever i 1.g kan selv gøre det i excel på kontourkoordinaterne. HVORDAN CHECKER MAN OM ET KURVESTYKKE ER RETLINET? Det kan formuleres som et egenværdiproblem (regressionens mere smarte storebror) og det vil jeg rekapitulere. Men det kan også opskrives som et sædvanligt optimeringsproblem over summer af længder af 2D vektorprojektioner, der kan løses manuelt med værktøjer en 2-3g har i værktøjskassen. Man kan faktisk endda via dejlig bogstavregning reducere løsningen til en kompakt formel for graden af "retlinethed", uden at ty til Lagrange-multiplikatorer og matrixregning. Eleverne kan herefter udføre testen for retlinethed af kontourdata i excel via formlen. Det kan de i princippet også gøre helt ned i 1.g, Hvis man bare stikker den ud. De ting jeg har nævnt, kan implementeres i et program, og det har jeg gjort. Men det er ikke pointen. Eleverne behøver ikke "programmere", man kan lade dem behandle en liste af tal i et regneark. Det er ikke kodning der er emnet, men underholdende anvendt matematik med et algoritmisk og almendannende perspektiv. PS Jeg har flere emner på bedding og jeg synes det ville være fedt, hvis der også var andre der ville invitere til noget tilsvarende. UDEN at der er noget der skal sættes i system og være en pligt.